Regulamin Organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy w Brzezinach
ZAŁĄCZNIK
Do uchwały Nr 98/14
Zarządu Powiatu w Brzezinach
z dnia 28 sierpnia 2014 r.
Regulamin Organizacyjny
Powiatowego Urzędu Pracy w Brzezinach
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1. Regulamin Organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy w Brzezinach zwany dalej „Regulaminem” określa zasady organizacji wewnętrznej oraz strukturę i zakres działania komórek organizacyjnych wchodzących w jego skład.
§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Staroście - należy przez to rozumieć Starostę Brzezińskiego,
2) Zarządzie – należy rozumieć Zarząd Powiatu w Brzezinach,
3) Dyrektorze - należy rozumieć Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy
w Brzezinach,
4) PUP - należy rozumieć Powiatowy Urząd Pracy w Brzezinach,
5) PRRP - należy rozumieć Powiatową Radę Rynku Pracy w Brzezinach,
6) komórce organizacyjnej - należy rozumieć dział, wielo i jednoosobowe stanowiska pracy w PUP,
7) CAZ – należy rozumieć Centrum Aktywizacji Zawodowej,
8) FP – należy przez to rozumieć Fundusz Pracy,
9) EFS – należy przez to rozumieć Europejski Fundusz Społeczny,
10) PFRON – należy przez to rozumieć Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
11) KFS - należy przez to rozumieć Krajowy Fundusz Szkoleniowy.
§ 3. 1. PUP jest jednostką organizacyjną Powiatu Brzezińskiego.
2. Siedzibą PUP jest lokal przy ul. Sienkiewicza 11 w Brzezinach.
3. PUP obejmuje swoim działaniem obszar Powiatu Brzezińskiego.
4. PUP jest jednostką budżetową Powiatu w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
5. Nadzór nad PUP sprawuje Starosta Brzeziński.
§ 4. 1. PUP działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. z 2013 r., poz. 674 z późn. zm.),
2) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym ( Dz. U. z 2013r., poz. 595 z późn. zm. ),
3) Statutu PUP oraz niniejszego regulaminu.
2. Do zakresu działania PUP należy wykonywanie zadań wynikających z:
1) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2013 r., poz. 674 z późn. zm.)
i przepisów wykonawczych do ustawy,
2) ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej ( Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 z późn.zm. ),
3) ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm.),
4) ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. z 2011 r., Nr 127, poz.721 z późn. zm.),
5) ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r., poz. 182 z późn. zm.),
6) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164,
poz. 1027 z późn. zm. ),
7) ustawy z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1442 z późn. zm. ),
8) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm. ),
9) ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości ( Dz. U. z 2013r., poz. 330 z późn. zm. ),
10) ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji ( Dz. U. z 2012r., poz. 1015 z późn. zm. ),
11) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych
( Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm. ),
12) ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z funduszu ubezpieczeń społecznych ( Dz. U. z 2013 r., poz. 1440 z późn. zm. ),
13) ustawy z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym
( Dz.U. z 2011 r. Nr 43, poz. 225 z późn. zm.),
14) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. prawo zamówień publicznych ( tekst jednolity Dz. U. z 2013r. poz. 907 z późn. zm.),
15) innych ustaw regulujących problematykę rynku pracy, zatrudnienia, bezrobocia oraz wykonywania zadań publicznych,
16) przepisów wykonawczych do w/w ustaw,
17) strategii, programów, uchwał Rady Powiatu Brzezińskiego, Zarządu, zarządzeń Starosty, kształtujących politykę samorządu powiatowego
na lokalnym rynku pracy.
3. PUP prowadzi obsługę finansowo-księgową realizowanych przez siebie zadań.
4. Zasady gospodarki finansowej PUP oraz zasady wynagradzania pracowników określają odrębne przepisy.
Rozdział II
Zakres działania
§ 5. 1.W ramach zadań określonych w §4 PUP wykonuje zadania samorządu powiatu, do których należy w szczególności:
1) opracowywanie i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, o której mowa w odrębnych przepisach;
2) pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań
z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy;
3) udzielanie informacji o możliwościach i zakresie pomocy określonej
w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
4) udzielanie pomocy osobom bezrobotnym i poszukującym pracy
w znalezieniu pracy przez pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe;
5) udzielanie pomocy pracodawcom w pozyskiwaniu pracowników przez pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe;
6) kierowanie bezrobotnych do realizatora działań aktywizacyjnych, któremu marszałek województwa zlecił wykonanie działań aktywizacyjnych;
7) realizacja zadań związanych z KFS, w szczególności udzielanie pomocy pracodawcom poprzez finansowanie kształcenia ustawicznego pracowników
i pracodawcy;
8) rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy;
9) ustalanie profili pomocy dla bezrobotnych;
10) inicjowanie, organizowanie i finansowanie usług i instrumentów rynku pracy;
11) inicjowanie, organizowanie i finansowanie szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych;
12) opracowywanie badań, analiz i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na potrzeby powiatowej rady rynku pracy oraz organów zatrudnienia;
13) inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy;
14) współdziałanie z powiatową radą rynku pracy w zakresie promocji zatrudnienia oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy;
15) współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy i informacji o usługach poradnictwa zawodowego, szkoleniach, przygotowaniu zawodowym dorosłych, stażach, organizacji robót publicznych oraz prac społecznie użytecznych, realizacji Programu Aktywizacja i Integracja, oraz zatrudnienia socjalnego na podstawie przepisów o zatrudnieniu socjalnym;
16) współpraca z wojewódzkimi urzędami pracy w zakresie świadczenia podstawowych usług rynku pracy, w tym w opracowywaniu i aktualizacji informacji zawodowych;
17) przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia;
18) wydawanie decyzji o:
a) uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za bezrobotną oraz utracie statusu bezrobotnego,
b) przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych
z Funduszu Pracy Świadczeń niewynikających z zawartych umów,
c) obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium, innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia i przygotowania zawodowego dorosłych finansowanych z Funduszu Pracy,
d) odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy, należności z tytułu zwrotu refundacji lub przyznanych jednorazowo środków,
o których mowa w art. 46, oraz innych świadczeniach finansowanych
z Funduszu Pracy, o których mowa w art. 76 ust. 7a;
19) realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt. 2 lit. a-c ustawy
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, oraz państw, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła dwustronne umowy międzynarodowe
o zabezpieczeniu społecznym, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w tym realizowanie decyzji, o których mowa w art. 8a;
20) realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt. 2 lit. a-c ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w szczególności przez:
a) realizowanie zadań w sieci EURES we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządem województwa oraz innymi podmiotami uprawnionymi do realizacji działań sieci EURES,
b) realizowanie zadań związanych z udziałem w partnerstwach transgranicznych EURES na terenie działania tych partnerstw;
21) realizowanie zadań związanych z międzynarodowym przepływem pracowników, wynikających z odrębnych przepisów, umów międzynarodowych i innych porozumień zawartych z partnerami zagranicznymi;
22) badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku
z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca lub postępowaniem o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, o którym mowa
w art. 114 i art. 127 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach;
23). realizowanie zadań związanych z podejmowaniem przez cudzoziemców pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
24) organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników powiatowego urzędu pracy;
25) opracowywanie i realizowanie indywidualnych planów działania;
26) realizowanie projektów w zakresie promocji zatrudnienia, w tym przeciwdziałania bezrobociu, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej bezrobotnych, wynikających z programów operacyjnych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
i Funduszu Pracy;
27) inicjowanie i realizowanie badań i analiz wykorzystywanych w działaniach prowadzonych przez urzędy pracy;
28) organizacja i realizowanie programów specjalnych;
29) realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z wojewódzkim urzędem pracy;
30) przetwarzanie informacji o bezrobotnych, poszukujących pracy
i cudzoziemcach zamierzających wykonywać lub wykonujących pracę
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
31) współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy w zakresie tworzenia rejestrów centralnych na podstawie art. 4 ust.4;
32) inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych;
33) wykonywanie zadań określonych w odrębnych przepisach.
2. W realizacji swoich zadań PUP współpracuje z innymi jednostkami powiatowej administracji zespolonej w Brzezinach.
Rozdział III
Kierownictwo PUP
§ 6. 1. Działalnością PUP kieruje Dyrektor i ponosi za nią odpowiedzialność przed Starostą.
2. Dyrektor w stosunku do pracowników PUP dokonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
3. W czasie nieobecności Dyrektora zastępstwo sprawuje wyznaczony przez dyrektora kierownik działu. Zakres zastępstwa obejmuje wszystkie zadania i kompetencje Dyrektora PUP z wyłączeniem spraw kadrowych w zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy oraz ustalenia wynagrodzeń pracowników. Zadania wyłączone z zakresu kompetencji wyznaczonego kierownika działu w okresie nieobecności dyrektora przejmuje Starosta.
Rozdział IV
Komórki organizacyjne PUP
§ 7. 1. W PUP funkcjonują następujące komórki organizacyjne:
1) Centrum Aktywizacji Zawodowej,
2) działy,
3) wieloosobowe i jednoosobowe stanowiska pracy.
2. Liczbę etatów w komórkach organizacyjnych ustala Dyrektor.
3. W celu realizacji określonych zadań Dyrektor może powoływać pełnomocników oraz zespoły i komisje zadaniowe.
4. Kierownicy komórek organizacyjnych proponują ich strukturę organizacyjną,
obsadę etatową, przygotowują projekty zakresów czynności dla pracowników
i przedstawiają Dyrektorowi do zatwierdzenia.
5.1. Wewnętrzna organizacja każdej komórki organizacyjnej obejmuje:
1) zakres zadań określony w regulaminie organizacyjnym,
2) zakresy czynności, odpowiedzialności, uprawnień i zastępstwa pracowników.
2. Szczegółowy zakres zadań i strukturę komórek organizacyjnych ustala Dyrektor.
§ 8. 1. Dział jest podstawową komórką organizacyjną, zajmującą się określoną problematyką i działalnością w sposób kompleksowy lub kilkoma pokrewnymi zagadnieniami, których realizacja w jednej komórce organizacyjnej ułatwia prawidłowe zarządzanie.
2. Działem kieruje kierownik działu, a w razie jego nieobecności wyznaczony pracownik.
3. Działem Finansowo- Księgowym kieruje Główny księgowy.
§ 9.1. Stanowisko pracy jest najmniejszą komórką organizacyjną, którą tworzy się w przypadku konieczności organizacyjnego wyodrębnienia problematyki szczególnego rodzaju.
2. Stanowisko pracy może być tworzone w ramach działu lub jako komórka samodzielna.
3.Stanowisko pracy może być jedno lub wieloosobowe.
§ 10.1. CAZ jest wyspecjalizowaną komórką organizacyjną PUP, która realizuje zadania w zakresie usług rynku pracy oraz instrumentów rynku pracy.
2.Strukturę organizacyjną CAZ stanowią wyspecjalizowane wielo i jednoosobowe stanowiska pracy.
Rozdział V
Struktura organizacyjna PUP
§ 11. W skład PUP wchodzą następujące komórki organizacyjne, które przy
oznakowaniu akt używają symboli:
1) Centrum Aktywizacji Zawodowej - „CAZ”
2) Stanowisko d/s organizacyjnych - „OR”
3) Dział Finansowo-Księgowy - „FK”
4) Dział Informacji, Ewidencji i Świadczeń - „IE”
5) Radca Prawny - „RP”
§ 12. 1. Dyrektor sprawuje bezpośredni nadzór nad wszystkimi komórkami organizacyjnymi.
2. Strukturę organizacyjną PUP określa schemat stanowiący załącznik do Regulaminu.
§ 13. 1. Do kompetencji Dyrektora należy w szczególności:
1) planowanie i wytyczanie kierunków działania PUP;
2) reprezentowanie PUP na zewnątrz oraz promocja jego usług;
3) planowanie dochodów i wydatków budżetowych oraz dysponowanie środkami finansowymi;
4) planowanie wydatków i dysponowanie środkami: Funduszu Pracy, EFS, PFRON i innymi środkami pomocowymi w ramach upoważnień Starosty;
5) koordynowanie oraz sprawowanie nadzoru i kontroli w zakresie realizacji zadań i przestrzegania prawa;
6) nadzorowanie prawidłowej realizacji zamówień publicznych;
7) prowadzenie polityki kadrowej, określanie organizacji wewnętrznej oraz trybu pracy PUP, zapewnienie warunków organizacyjnych dla sprawnego jego funkcjonowania, opracowywanie i przedkładanie do uchwalenia przez Radę Powiatu Brzezińskiego statutu i przez Zarząd Powiatu regulaminu organizacyjnego PUP;
8) ustalanie regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania;
9) wydawanie zarządzeń i innych przepisów wewnętrznych;
10) współdziałanie z terenowymi organami administracji rządowej i organami samorządu terytorialnego, właściwym ministrem, PRRP, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, pracodawcami oraz innymi podmiotami zajmującymi się problematyką promocji zatrudnienia i aktywizacji lokalnego rynku pracy,
11) rozpatrywanie spraw, wniosków, podań, skarg i zażaleń;
12) wydawanie z upoważnienia Starosty decyzji administracyjnych i zaświadczeń;
13) zawieranie z upoważnienia Starosty umów cywilno-prawnych i porozumień w zakresie zadań realizowanych przez PUP.
2.Dyrektor w ramach zawartych porozumień z wójtami gmin organizuje obsługę bezrobotnych w gminach.
§ 14. Do podstawowych zadań, obowiązków i uprawnień kierowników oraz stanowisk pracy należy:
1) koordynowanie i nadzorowanie pracy komórki organizacyjnej;
2) podejmowanie decyzji z upoważnienia Starosty oraz wydawanie poleceń w granicach wynikających z zakresu działania komórki organizacyjnej;
3) zaznajomienie pracowników z zadaniami komórki organizacyjnej oraz
z zadaniami innych komórek organizacyjnych PUP oraz ustaleniami dyrektora i przekazywanie do wiadomości i wykonania otrzymanych poleceń, dyspozycji i aktów normatywnych;
4) udzielanie pomocy pracownikom w opracowywaniu procedur i wytycznych do realizacji zadań;
5) wykonywanie kontroli pracy komórki organizacyjnej pod względem merytorycznym i formalnym;
6) dokonywanie okresowych ocen przydatności zawodowej pracowników w szczególności nowo przyjętych oraz umożliwienie podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
7) opiniowanie doboru obsady osobowej podległej komórki organizacyjnej, wnioskowanie w sprawie wysokości wynagrodzenia, przeszeregowań, nagród i kar dla podległych pracowników;
8) podpisywanie korespondencji wewnętrznej i parafowanie pism wychodzących przed przedłożeniem ich do podpisu dyrektorowi;
9) przygotowywanie projektów zakresów czynności oraz zastępstw podległych pracowników;
10) powierzanie w uzasadnionych przypadkach podległym pracownikom wykonywania czynności i zadań dodatkowych nie objętych zakresem czynności;
11) opracowywanie analiz, ocen, informacji, sprawozdań dotyczących funkcjonowania podległej komórki organizacyjnej;
12) nadzór nad przestrzeganiem przepisów BHP i P. Poż.;
13) nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych, tajemnicy służbowej i tajemnicy państwowej;
14) współdziałanie z pozostałymi komórkami organizacyjnymi dla zapewnienia efektywności działania i realizacji standardów usług rynku pracy.
§ 15. 1. Postanowienia § 14 mają zastosowanie w odniesieniu do głównego księgowego, który kieruje Działem Finansowo - Księgowym.
2. Obowiązki i uprawnienia głównego księgowego określają odrębne przepisy-ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm. ).
3. Postanowienia § 14 mają również zastosowanie do kierownika CAZ.
Rozdział VI
Zakres zadań komórek organizacyjnych PUP
§ 16. Do zakresu zadań CAZ należy:
1) prowadzenie pośrednictwa pracy zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy;
2) profilowanie osób bezrobotnych;
3) udzielanie informacji w zakresie usług i instrumentów rynku pracy;
4) analizowanie rynku pracy na potrzeby pośrednictwa pracy;
5) świadczenie poradnictwa zawodowego bezrobotnym i poszukującym pracy zgodnie z zadaniami określonymi w ustawie o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy;
6) współpraca z pracodawcami w zakresie określonym w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
7) pomoc bezrobotnym i poszukującym pracy w poszukiwaniu pracy zgodnie
z zadaniami określonymi w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
8) realizacja zadań w zakresie udzielania pomocy pracodawcom poprzez finansowanie kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy w ramach KFS;
9) inicjowanie i współpraca z ośrodkami pomocy społecznej w zakresie aktywizacji zawodowej i integracji społecznej osób bezrobotnych, które
są realizowane w ramach Programu Aktywizacja i Integracja zgodnie
z obowiązującymi przepisami;
10) inicjowanie i realizowanie programów specjalnych, pilotażowych w celu aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych;
11) opracowywanie badań, analiz i sprawozdań oraz dokonywanie ocen dotyczących lokalnego rynku pracy;
12) realizowanie projektów w zakresie promocji zatrudnienia,
w tym przeciwdziałania bezrobociu, łagodzenia skutków bezrobocia
i aktywizacji zawodowej bezrobotnych, wynikających z programów operacyjnych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Pracy;
13) badanie, analiza i ocena wskaźnika efektywności zatrudnieniowej
i kosztowej związanego z realizacją instrumentów rynku pracy;
14) planowanie, organizacja i prowadzenie różnych form organizacji szkoleń dla bezrobotnych i poszukujących pracy zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia
i instrumentach rynku pracy w warunkach zgodnych z obowiązującymi przepisami;
15) tworzenie, realizacja i monitorowanie Indywidualnego Planu Działania;
16) promocja usług PUP;
17) inicjowanie, przygotowywanie, organizowanie i realizowanie projektów lokalnych i innych działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych;
18) prowadzenie dokumentacji w zakresie realizowanych zadań;
19) organizowanie i prowadzenie dokumentacji w zakresie realizacji instrumentów rynku pracy:
a) prac interwencyjnych,
b) robót publicznych,
c) prac społecznie użytecznych,
d) staży zawodowych,
e) przygotowania zawodowego dorosłych;
20) organizowanie i prowadzenie dodatkowych instrumentów rynku pracy adresowanych dla osób bezrobotnych do 30 roku życia:
a) bonu szkoleniowego,
b) bonu stażowego,
c) bonu zatrudnieniowego,
d) bonu na zasiedlenie;
21) przyznawanie bezrobotnym jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej, refundowanie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa dotyczących podjęcia działalności gospodarczej;
22) refundowanie pracodawcom kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego;
23) przyznawanie pracodawcom środków na utworzenie stanowiska pracy
w formie telepracy tzw. „grantu”;
24) przyznanie przedsiębiorcy świadczenia aktywizacyjnego za zatrudnienie skierowanego bezrobotnego;
25) współpraca z Bankiem Gospodarstwa Krajowego i pośrednikami finansowymi w zakresie udzielania pożyczek na utworzenie stanowiska pracy oraz na podjęcie działalności gospodarczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
26) inicjowanie i realizowanie programów specjalnych, pilotażowych w celu aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych;
27) inicjowanie i realizowanie zadań związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy;
28) prowadzenie dokumentacji w zakresie finansowania kosztów przejazdu
do pracy zgłaszającego ofertę pracy lub miejsca pracy, odbywania stażu, przygotowania zawodowego dorosłych lub odbywania zajęć w zakresie poradnictwa zawodowego w związku ze skierowaniem PUP;
29) finansowanie kosztów zakwaterowania w miejscu pracy, która podjęła zatrudnienie lub inną pracę zarobkową, staż, przygotowanie zawodowe dorosłych poza miejscem stałego zamieszkania w przypadku skierowania przez PUP.
§ 17. Do zakresu zadań Działu Informacji, Ewidencji i Świadczeń w szczególności należy:
1) udzielanie klientom wyjaśnień i informacji dotyczących zakresu zadań PUP, podstawowych praw i obowiązków bezrobotnych i poszukujących pracy;
2) udostępnianie klientom PUP informacji w formie broszur, ulotek, biuletynów itp.;
3) rejestrowanie osób bezrobotnych i poszukujących pracy;
4) realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt. 2 lit. a-c, zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w tym realizowanie decyzji, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt. 8 lit. c ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
5) przyznawanie prawa do zasiłku dla bezrobotnych oraz dodatków aktywizacyjnych;
6) wydawanie decyzji administracyjnych;
7) zgłaszanie do ubezpieczenia oraz opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne za osoby bezrobotne i członków ich rodzin;
8) naliczanie zasiłków dla bezrobotnych oraz innych świadczeń przysługujących osobom zarejestrowanym;
9) przyznawanie świadczeń przysługującym rolnikom zwalnianym zgodnie z obowiązującymi przepisami;
10) wydawanie zaświadczeń;
11) sporządzanie informacji PIT-11;
12) korespondencja z ZUS w zakresie nienależnie pobranych świadczeń oraz
z komornikiem o rozpoczęciu i zakończeniu egzekucji świadczeń alimentacyjnych;
13) refundowanie wynagrodzeń w ramach podpisanych umów o roboty publiczne i prace interwencyjne oraz porozumień dotyczących prac społecznie użytecznych;
14) realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o ochronie danych osobowych;
15) administrowanie siecią komputerową i zasobami danych;
16) administrowanie witrynami internetowymi;
17) prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych;
18) analizowanie danych statystycznych;
19) przygotowywanie danych dla potrzeb rynku pracy;
20) archiwizacja dokumentów związanych z funkcjonowaniem PUP;
21) rozpatrywanie odwołań od decyzji;
22) prowadzenie korespondencji z innymi organami dotyczącej bezrobotnych i poszukujących pracy;
23) nadzór nad funkcjonowaniem i rozwojem sieci informatycznej
i zapewnienie prawidłowego wykorzystania sprzętu komputerowego;
24) tworzenie bazy danych z całokształtu działalności PUP i jej administrowanie.
§ 18. Do zakresu działań Działu Finansowo- Księgowego należy:
1) planowanie i realizacja wydatków budżetowych, Funduszu Pracy, PFRON oraz środków pochodzących z Unii Europejskiej;
2) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych
i finansowych z planem finansowym;
3) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
4) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
5) ewidencja operacji finansowych Funduszu Pracy, EFS, Budżetu, ZFŚS, PFRON i innych funduszy celowych w ujęciu syntetycznym i analitycznym;
6) ewidencja operacji finansowych w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej;
7) ewidencja operacji finansowych w układzie wydatków strukturalnych;
8) ewidencja windykacji nienależnych zasiłków, świadczeń oraz innych należności PUP;
9) prowadzenie wypłat wynagrodzeń i innych świadczeń na rzecz pracowników PUP;
10) sporządzanie przelewów elektronicznych dla osób pobierających świadczenia;
11) prowadzenie ewidencji księgowej gospodarowania majątkiem PUP;
12) sporządzanie części finansowej wniosków o płatność do projektów EFS;
13) sporządzanie sprawozdań budżetowych z wykonania procesów związanych
z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowaniem;
14) bieżące archiwizowanie dokumentów według kategorii wydatków i okresów księgowania;
15) współpraca z Urzędem Skarbowym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, PFRON i innymi jednostkami w zakresie rozliczeń finansowych PUP;
16) przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych.
§ 19. Do zakresu zadań Stanowiska ds. Organizacyjnych w szczególności należy:
1) prowadzenie spraw związanych z organizacją i funkcjonowaniem PUP;
2) opracowywanie projektów regulaminów, zarządzeń, uchwał i instrukcji;
3) projektowanie i nadzór nad funkcjonowaniem systemu obiegu
informacji w urzędzie;
4) obsługa kancelaryjna urzędu;
5) prowadzenie spraw osobowych, socjalnych i szkoleń pracowników PUP,
obsługa kancelaryjna urzędu;
6) prowadzenie rejestru upoważnień do załatwiania spraw w imieniu Dyrektora PUP;
7) obsługa narad i spotkań organizowanych przez Dyrektora;
8) obsługa administracyjna PRRP;
9) administrowanie majątkiem urzędu i prowadzenie ewidencji środków trwałych;
10) opracowywanie planów pracy PUP i realizacja kontroli wewnętrznych oraz prowadzenie rejestru kontroli zewnętrznej;
11) realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych;
12) realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych m.in. przygotowanie dokumentacji do przetargów;
13) realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o ochronie danych osobowych;
14) rozpatrywanie skarg i wniosków;
15) opracowywanie sprawozdań z pracy urzędu;
16) zapewnienie właściwych warunków pracy, estetyki, czystości, zaopatrzenia i doposażenia PUP oraz sprawowanie obsługi obiektu.
§ 20. Do zadań Radcy Prawnego należy obsługa prawna PUP a w szczególności:
1) prowadzenie spraw w imieniu Dyrektora przed organami wymiaru
Sprawiedliwości;
2) pomoc przy rozpatrywaniu podań i odwołań bezrobotnych od wydanych przez PUP decyzji;
3) udzielanie porad prawnych, wydawanie opinii, interpretacji i wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania obowiązujących przepisów prawa;
4) opiniowanie projektów zarządzeń, instrukcji i regulaminów;
5) opiniowanie projektów umów i porozumień;
6) pomoc przy rozpatrywaniu skarg i wniosków.
Rozdział VII
Zasady podpisywania pism, dokumentów finansowych, decyzji i aktów normatywnych
§ 21. 1. Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych podpisują:
1) Dyrektor jako dysponent, a w przypadku jego nieobecności –
upoważniony pracownik,
2) główny księgowy PUP, a w przypadku jego nieobecności upoważniony przez Dyrektora pracownik prowadzący sprawy Funduszu Pracy i rozliczania środków pomocowych.
2. Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania i obiegu dokumentów księgowych ustalone są odrębną instrukcją.
§ 22. 1. Akty normatywne, decyzje administracyjne oraz wszelkiego rodzaju korespondencję podpisuje Dyrektor lub osoba pisemnie upoważniona, zgodnie z zakresem upoważnienia.
2. Obieg dokumentów w urzędzie odbywa się zgodnie z instrukcją kancelaryjną dla organów powiatu.
Rozdział VIII
Organizacja pracy PUP
§ 23. 1. Czas pracy pracowników PUP wynosi 40 godzin tygodniowo i 8 godzin dziennie.
2. Ustala się następujący tygodniowy rozkład czasu pracy, od poniedziałku do piątku w godz. 800 - 1600.
3. Klienci przyjmowani są w godzinach pracy PUP.
4. Dyrektor lub wyznaczony pracownik przyjmują klientów w ramach skarg
i wniosków w każdy wtorek w godzinach od 1400 - 1600.
5. Szczegółową organizację pracy ustala Regulamin Pracy PUP.
6. Przyjmowanie, rejestrowanie i koordynację rozpatrywania skarg prowadzi Stanowisko ds. organizacyjnych.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 24. Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi PUP rozstrzyga Dyrektor.
§ 25. 1. Regulamin Organizacyjny wchodzi w życie z dniem podpisania.
2. Zmiana regulaminu odbywa się w trybie właściwym dla jego uchwalenia.