Do zakresu zadań Centrum Aktywizacji Zawodowej należy:
1) opracowywanie i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych,
2) inicjowanie i realizacja projektów lokalnych i innych działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych,
3) gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy,
4) inicjowanie i realizacja przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy,
5) prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych,
6) opracowywanie informacji, analiz, sprawozdań, dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na potrzeby PRZ, Rady Powiatu i Zarządu Powiatu,
7) w zakresie pośrednictwa pracy:
a) marketing usług oferowanych przez PUP,
b) udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia oraz pracodawcom w doborze pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych,
c) pozyskiwanie ofert pracy,
d) udzielanie pracodawcom informacji o kandydatach do pracy, w związku ze zgłoszoną ofertą pracy,
e) inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami,
f) współdziałanie z innymi urzędami pracy w zakresie wymiany informacji o możliwościach uzyskania zatrudnienia i szkolenia na terenie ich działania,
g) współpraca z partnerami rynku pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i szkoleniach, organizacji robót publicznych,
h) informowanie bezrobotnych o przysługujących im prawach i obowiązkach,
i) ocena efektywności działań pośrednictwa.
8) w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej:
a) udzielanie informacji bezrobotnym o zawodach, rynku pracy oraz możliwościach szkolenia i kształcenia,
b) udzielanie porad ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę zatrudnienia, w tym badanie zainteresowań i uzdolnień zawodowych,
c) kierowanie na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie umożliwiające wydanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu albo kierunku szkolenia,
d) inicjowanie, organizowanie i prowadzenie grupowych porad zawodowych dla bezrobotnych i poszukujących pracy,
e) udzielanie informacji i doradztwo pracodawcom w zakresie doboru kandydatów do pracy na stanowiska wymagające szczególnych predyspozycji psychofizycznych,
f) tworzenie banku danych dotyczących informacji zawodowych,
g) popularyzacja usług poradnictwa zawodowego wśród klientów Urzędu,
h) dokonywanie ocen efektywności podejmowanych działań,
i) współpraca z innymi instytucjami zajmującymi się poradnictwem zawodowym i informacją zawodową,
9) inicjowanie, organizowanie i finansowanie z Funduszu Pracy oraz EFS szkoleń dla osób bezrobotnych w celu zwiększenia ich szans na uzyskanie zatrudnienia, podwyższania kwalifikacji zawodowych lub zwiększania aktywności zawodowej poprzez:
a) diagnozowanie potrzeb rynku pracy w zakresie kształcenia ustawicznego i szkolenia bezrobotnych i poszukujących pracy,
b) współpracę z instytucjami szkoleniowymi i partnerami rynku pracy,
c) upowszechnianie informacji o szkoleniach,
d) planowanie i organizację szkoleń indywidualnych i grupowych,
e) ocenę efektywności szkoleń,
10) realizowanie zadań z zakresu udziału w sieci EURES między innymi:
a) udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia zgodnie z prawem swobodnego przepływu pracowników UE,
b) udzielanie pracodawcom pomocy w poszukiwaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych,
c) inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami,
d) informowanie o sytuacji na rynku pracy i przysługujących bezrobotnym świadczeniach z uwzględnieniem przepisów prawnych obowiązujących w danym kraju UE,
e) inicjowanie projektów o zasięgu międzynarodowym i zarządzaniu nimi,
11) w zakresie instrumentów rynku pracy:
a) refundacja pracodawcom kosztów wyposażenia i doposażenia miejsca pracy dla skierowanego przez PUP bezrobotnego,
b) przyznanie bezrobotnemu jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej oraz refundowanie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa dotyczących podjęcia działalności gospodarczej,
c) jednorazowe refundowanie pracodawcy poniesionych kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego,
d) zawieranie z pracodawcami umów na zatrudnienie bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych,
e) badanie efektywności organizacyjnych prac interwencyjnych,
f) zawieranie umów z organizatorami robót publicznych na zatrudnienie bezrobotnych i refundowanie z tego tytułu pracodawcom części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne za zatrudnionych bezrobotnych,
g) przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny robót publicznych,
h) zawieranie z pracodawcami umów na organizację staży lub przygotowania zawodowego w miejscu pracy według programu określonego w umowie,
i) wydanie bezrobotnym zaświadczeń o odbywaniu stażu lub przygotowania zawodowego,
j) badanie efektywności, organizowanie staży i przygotowania zawodowego,
k) przygotowywanie dokumentacji do finansowego rozliczenia składek na ubezpieczenie społeczne rolników (KRUS),
l) przygotowywanie dokumentacji do finansowego rozliczenia wynagrodzeń pracowników młodocianych zatrudnionych w celu praktycznej nauki zawodu – usługa realizowana do 30.06.2005r.
Klub Pracy
jest komórką organizacyjną Działu Rynku Pracy, której zadaniem jest udzielanie pomocy bezrobotnym w aktywnym poszukiwaniu pracy, między innymi poprzez :
1) uczestnictwo w szkoleniu z zakresu umiejętności poszukiwania pracy,
2) uczestnictwo w zajęciach aktywizacyjnych,
3) udostępnianie wszystkim zainteresowanym informacji i elektronicznych baz danych służących uzyskaniu umiejętności poszukiwania pracy i samozatrudnienia.
Do zadań Działu Informacji, Ewidencji i Świadczeń
w szczególności należy:
1) rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy obywateli polskich oraz cudzoziemców,
2) obsługa bezrobotnych z prawem do zasiłku, bez prawa do zasiłku oraz poszukujących pracy:
a)wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie:
uznania lub odmowie uznania danej osoby za bezrobotną, utraty statusu bezrobotnego, przyznaniu bądź odmowie przyznania zasiłku dla bezrobotnych, wstrzymania wypłaty oraz utraty lub pozbawienia uprawnień do zasiłku dla bezrobotnych, dodatków szkoleniowych, dodatków aktywizacyjnych, stypendium z tytułu przygotowania zawodowego w miejscu pracy lub w okresie odbywania szkolenia, stażu u pracodawcy oraz w okresie nauki w szkole ponadpodstawowej, zwrotu nienależnie pobranych świadczeń,
b)naliczenie zasiłków dla bezrobotnych, stypendiów, dodatków szkoleniowych, dodatków aktywizacyjnych, zwrotu kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca zatrudnienia i powrotu, refundowanie kosztów opieki nad dzieckiem,
c)wydawanie zaświadczeń dot. okresów pobierania i wysokości świadczeń na żądanie bezrobotnego,
d)wydawanie zaświadczeń dotyczących ubezpieczenia zdrowotnego,
e)potwierdzanie gotowości do podjęcia pracy,
f)pobieranie i analizowanie oświadczeń o uzyskaniu dochodów od osób bezrobotnych.
3) realizacja zadań związanych z koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego obywateli polskich i cudzoziemców,
4) wystawianie dokumentów rozliczeniowych do właściwego Urzędu Skarbowego ( PIT – 11 ),
5) udostępnianie klientom PUP informacji w formie broszur, ulotek, biuletynów itp,
6) udzielanie klientom wyjaśnień i informacji dotyczących zakresu zadań PUP, podstawowych praw i obowiązków bezrobotnych i poszukujących pracy,
7) tworzenie i administrowanie bazą danych statystycznych,
8) analizowanie danych statystycznych,
9) przygotowywanie danych dla potrzeb rynku pracy,
10) archiwizacja dokumentów dotyczących analiz bezrobotnych,
11) archiwizacja dokumentów związanych z funkcjonowaniem PUP,
12) rozpatrywanie odwołań od decyzji,
13) zgłaszanie do ubezpieczeń zdrowotnych osób bezrobotnych, członków ich rodzin oraz naliczanie im składek na ubezpieczenia zdrowotne,
14) udzielanie organom kontroli legalności zatrudnienia informacji dotyczących osób bezrobotnych, poszukujących pracy,
15)prowadzenie korespondencji z innymi organami dotyczącej bezrobotnychi poszukujących pracy.
Do zadań Działu Finansowo - Księgowego
w szczególności należy:
1) planowanie i realizacja wydatków budżetowych,
2) planowanie i realizacja wydatków FP oraz środków Unii Europejskiej,
3) gospodarowanie środkami finansowymi na realizację projektów lokalnych, programów promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,
4) prowadzenie ewidencji księgowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
5) rozliczanie i windykacja pożyczek przyznanych z FP,
6) obsługa finansowa w zakresie wypłat wynagrodzeń pracowników PUP i świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
7) obsługa kasowa PUP,
8) współdziałanie z bankami w zakresie dokonywania przelewów i wypłat na rzecz osób uprawnionych i kontrahentów,
9) współpraca z Urzędem Skarbowym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i innymi jednostkami w zakresie rozliczeń finansowych PUP,
10) windykacja nienależnych zasiłków, świadczeń, pożyczek oraz innych należności PUP,
11) terminowe sporządzanie obowiązującej sprawozdawczości finansowej i przekazywanie jej odpowiednim jednostkom.
Do zadań stanowiska d/s organizacyjnych
1) obsługa Dyrektora PUP – przygotowanie pism, wystąpień,
2) gromadzenie i przechowywanie korespondencji Dyrektora,
3) obsługa narad i spotkań organizowanych przez Dyrektora,
4) projektowanie i nadzór nad funkcjonowaniem systemu obiegu informacji w urzędzie,
5) opracowywanie projektów regulaminów i zarządzeń,
6) opracowywanie sprawozdań z pracy urzędu,
7) analiza aktów prawnych,
8) realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych,
9) obsługa kancelaryjna urzędu,
10) prowadzenie spraw osobowych pracowników urzędu,
11) planowanie i realizacja kontroli wewnętrznych,
12) rozpatrywanie skarg i wniosków,
13) nadzór nad funkcjonowaniem i rozwojem sieci informatycznej,
14) organizowanie szkoleń pracowników PUP,
15) obsługa administracyjna PRZ,
16) administrowanie majątkiem urzędu,
17) realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o ochronie danych osobowych,
18) realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.
Do zakresu zadań Radcy
prawnego należą:
1) prowadzenie spraw w imieniu Dyrektora przed organami wymiaru sprawiedliwości,
2) pomoc przy rozpatrywaniu odwołań bezrobotnych od wydanych przez PUP decyzji,
3) udzielanie porad prawnych, wydawanie opinii, interpretacji i wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania obowiązujących przepisów prawa,
4) opiniowanie projektów zarządzeń, instrukcji i regulaminów PUP,
5) opiniowanie projektów umów i porozumień PUP,
6) pomoc przy rozpatrywaniu skarg i wniosków.