artykuł nr 1

Regulamin Organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy w Brzezinach

ZAŁĄCZNIK

Do uchwały Nr 98/14

Zarządu Powiatu  w Brzezinach

  z dnia 28 sierpnia 2014 r.

 

 

Regulamin Organizacyjny

Powiatowego Urzędu Pracy w Brzezinach

 

Rozdział I

Przepisy ogólne

 

§ 1. Regulamin Organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy w Brzezinach zwany dalej „Regulaminem” określa zasady organizacji wewnętrznej  oraz strukturę i zakres działania komórek organizacyjnych wchodzących w jego skład.

 

§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) Staroście - należy przez to rozumieć Starostę Brzezińskiego,

2) Zarządzie – należy rozumieć Zarząd Powiatu w Brzezinach,

3) Dyrektorze - należy rozumieć Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy
w Brzezinach,

4) PUP - należy rozumieć Powiatowy Urząd Pracy w Brzezinach,

5) PRRP - należy rozumieć Powiatową Radę Rynku Pracy w Brzezinach,

6) komórce organizacyjnej  -  należy rozumieć dział, wielo i jednoosobowe stanowiska pracy w PUP,

7) CAZ – należy rozumieć Centrum Aktywizacji Zawodowej,

8) FP – należy przez to rozumieć Fundusz Pracy,

9) EFS – należy przez to rozumieć Europejski Fundusz Społeczny,

10) PFRON – należy przez to rozumieć Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,

11) KFS  -  należy przez to rozumieć Krajowy Fundusz Szkoleniowy.

 

§ 3. 1. PUP jest jednostką organizacyjną Powiatu Brzezińskiego.

2. Siedzibą PUP jest lokal przy ul. Sienkiewicza 11 w Brzezinach.

3. PUP obejmuje swoim działaniem obszar Powiatu Brzezińskiego.

4. PUP jest jednostką budżetową  Powiatu w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

5. Nadzór nad PUP sprawuje Starosta Brzeziński.

 

§ 4. 1. PUP działa na podstawie:

1) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. z 2013 r., poz. 674 z późn. zm.),

2) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym ( Dz. U.  z 2013r., poz. 595 z późn. zm. ),

3) Statutu PUP oraz niniejszego regulaminu.

2.  Do zakresu działania PUP należy wykonywanie zadań  wynikających z:

1) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2013 r., poz. 674 z późn. zm.)  
i przepisów wykonawczych do ustawy,

2) ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej ( Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 z późn.zm. ),

3) ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm.),

4) ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej  i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. z 2011 r., Nr 127, poz.721 z późn. zm.),

5)   ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r., poz. 182 z późn. zm.),

6)   ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164,
poz. 1027 z późn. zm. ),

7)  ustawy z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1442 z późn. zm. ),

8)   ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm. ),

9)   ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości ( Dz. U. z 2013r., poz. 330 z późn. zm. ),

10) ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji ( Dz. U. z 2012r., poz. 1015 z późn. zm. ),

11) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych 
( Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm. ),

12) ustawy z dnia  17 grudnia  1998 roku o emeryturach i rentach z funduszu ubezpieczeń społecznych ( Dz. U. z 2013 r., poz. 1440 z późn. zm. ),

13) ustawy z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym 
( Dz.U. z 2011 r. Nr 43, poz. 225 z późn. zm.),

14) ustawy z dnia 29 stycznia 2004r.  prawo zamówień publicznych ( tekst jednolity  Dz. U. z 2013r. poz. 907 z późn. zm.),

15) innych ustaw regulujących problematykę rynku pracy, zatrudnienia, bezrobocia oraz wykonywania zadań publicznych,

16) przepisów wykonawczych do w/w ustaw,

17) strategii, programów, uchwał Rady Powiatu Brzezińskiego, Zarządu, zarządzeń Starosty, kształtujących politykę samorządu powiatowego
na lokalnym rynku pracy.

3.  PUP prowadzi obsługę finansowo-księgową realizowanych przez siebie zadań.

4.  Zasady gospodarki finansowej PUP oraz zasady wynagradzania pracowników określają odrębne przepisy.

 

Rozdział II

Zakres działania

 

§ 5. 1.W ramach zadań określonych w §4 PUP wykonuje zadania samorządu powiatu, do których należy w szczególności:

1) opracowywanie i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, o której mowa w odrębnych przepisach;

2) pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań
z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy;

3) udzielanie informacji o możliwościach i zakresie pomocy określonej
w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;

4) udzielanie pomocy osobom bezrobotnym i poszukującym pracy
w znalezieniu pracy przez pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe;

5) udzielanie pomocy pracodawcom w pozyskiwaniu pracowników przez pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe;

6) kierowanie bezrobotnych do realizatora działań aktywizacyjnych, któremu marszałek województwa zlecił wykonanie działań aktywizacyjnych;

7) realizacja zadań związanych z KFS, w szczególności udzielanie pomocy pracodawcom poprzez finansowanie kształcenia ustawicznego pracowników
i pracodawcy;

8) rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy;

9) ustalanie profili pomocy dla bezrobotnych;

10) inicjowanie, organizowanie i finansowanie usług i instrumentów rynku pracy;

11) inicjowanie, organizowanie i finansowanie szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych;

12) opracowywanie badań, analiz i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na potrzeby powiatowej rady rynku pracy oraz organów zatrudnienia;

13) inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy;

14) współdziałanie z powiatową radą rynku pracy w zakresie promocji zatrudnienia oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy;

15) współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy i informacji o usługach poradnictwa zawodowego, szkoleniach, przygotowaniu zawodowym dorosłych, stażach, organizacji robót publicznych oraz prac społecznie użytecznych, realizacji Programu Aktywizacja i Integracja, oraz zatrudnienia socjalnego na podstawie przepisów o zatrudnieniu socjalnym;

16) współpraca z wojewódzkimi urzędami pracy w zakresie świadczenia podstawowych usług rynku pracy, w tym w opracowywaniu i aktualizacji informacji zawodowych;

17) przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia;

18) wydawanie decyzji o:

a) uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za bezrobotną oraz utracie statusu bezrobotnego,

b) przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych
z Funduszu Pracy Świadczeń niewynikających z zawartych umów,

c) obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium, innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia i przygotowania zawodowego dorosłych finansowanych z Funduszu Pracy,

d) odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy, należności z tytułu zwrotu refundacji lub przyznanych jednorazowo środków,
o których mowa w art. 46, oraz innych świadczeniach finansowanych
z Funduszu Pracy, o których mowa w art. 76 ust. 7a;

19) realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt. 2 lit. a-c ustawy
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, oraz państw, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła dwustronne umowy międzynarodowe
o zabezpieczeniu społecznym, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w tym realizowanie decyzji, o których mowa w art. 8a;

20) realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt. 2 lit. a-c ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w szczególności przez:

a) realizowanie zadań w sieci EURES we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządem województwa oraz innymi podmiotami uprawnionymi do realizacji działań sieci EURES,

b) realizowanie zadań związanych z udziałem w partnerstwach transgranicznych EURES na terenie działania tych partnerstw;

21) realizowanie zadań związanych z międzynarodowym przepływem pracowników, wynikających z odrębnych przepisów, umów międzynarodowych i innych porozumień zawartych z partnerami zagranicznymi;

22) badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku
z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca lub postępowaniem o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, o którym mowa
w art. 114 i art. 127 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach;

23). realizowanie zadań związanych z podejmowaniem przez cudzoziemców pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

24) organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników powiatowego urzędu pracy;

25) opracowywanie i realizowanie indywidualnych planów działania;

26) realizowanie projektów w zakresie promocji zatrudnienia, w tym przeciwdziałania bezrobociu, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej bezrobotnych, wynikających z programów operacyjnych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
i Funduszu Pracy;

27) inicjowanie i realizowanie badań i analiz wykorzystywanych w działaniach prowadzonych przez urzędy pracy;

28) organizacja i realizowanie programów specjalnych;

29) realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z wojewódzkim urzędem pracy;

30) przetwarzanie informacji o bezrobotnych, poszukujących pracy
i cudzoziemcach zamierzających wykonywać lub wykonujących pracę
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

31) współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy w zakresie tworzenia rejestrów centralnych na podstawie art. 4 ust.4;

32) inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych;

33) wykonywanie zadań określonych w odrębnych przepisach.

2. W realizacji swoich zadań PUP współpracuje z innymi jednostkami powiatowej administracji zespolonej w Brzezinach.

 

 

Rozdział III

Kierownictwo PUP

 

§ 6. 1. Działalnością PUP kieruje Dyrektor i ponosi za nią odpowiedzialność przed Starostą.

2.  Dyrektor w stosunku  do pracowników PUP dokonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.

3. W  czasie nieobecności Dyrektora zastępstwo  sprawuje wyznaczony przez dyrektora kierownik działu. Zakres zastępstwa obejmuje wszystkie  zadania  i kompetencje Dyrektora PUP z wyłączeniem spraw kadrowych w zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy oraz ustalenia wynagrodzeń pracowników. Zadania wyłączone z zakresu kompetencji wyznaczonego kierownika działu w okresie nieobecności dyrektora przejmuje Starosta.

 

Rozdział IV

Komórki organizacyjne PUP

§ 7. 1. W PUP funkcjonują następujące komórki organizacyjne:

1) Centrum Aktywizacji Zawodowej,

2) działy,

3) wieloosobowe i jednoosobowe stanowiska pracy.

2. Liczbę etatów w komórkach organizacyjnych ustala Dyrektor.

3. W celu realizacji określonych zadań Dyrektor może powoływać pełnomocników oraz zespoły i komisje zadaniowe.

4. Kierownicy komórek organizacyjnych proponują  ich strukturę organizacyjną, 

obsadę  etatową,  przygotowują  projekty  zakresów czynności dla pracowników 

i przedstawiają Dyrektorowi do zatwierdzenia.

5.1. Wewnętrzna organizacja każdej komórki organizacyjnej obejmuje:

1) zakres zadań określony w regulaminie organizacyjnym,

2) zakresy czynności, odpowiedzialności, uprawnień i zastępstwa pracowników.

2. Szczegółowy  zakres  zadań  i  strukturę  komórek  organizacyjnych ustala Dyrektor.

 

§ 8. 1. Dział jest podstawową komórką organizacyjną, zajmującą  się  określoną problematyką i działalnością w sposób kompleksowy lub kilkoma  pokrewnymi zagadnieniami, których  realizacja  w  jednej  komórce  organizacyjnej  ułatwia prawidłowe zarządzanie.

2. Działem kieruje kierownik działu, a w razie jego nieobecności wyznaczony  pracownik.

3. Działem Finansowo- Księgowym kieruje Główny księgowy.

 

§ 9.1. Stanowisko pracy jest najmniejszą komórką organizacyjną, którą tworzy się w przypadku konieczności organizacyjnego wyodrębnienia problematyki szczególnego rodzaju.

2. Stanowisko pracy może być tworzone w ramach działu lub jako komórka samodzielna.

3.Stanowisko pracy może być jedno lub wieloosobowe.

 

§ 10.1. CAZ jest wyspecjalizowaną komórką organizacyjną PUP, która realizuje zadania w zakresie usług rynku pracy oraz instrumentów rynku pracy.

2.Strukturę organizacyjną CAZ stanowią wyspecjalizowane wielo i jednoosobowe stanowiska pracy.

 

 

 

Rozdział V

Struktura organizacyjna PUP

 

 

§ 11.  W skład PUP wchodzą następujące komórki organizacyjne, które przy

oznakowaniu akt używają symboli:

1)   Centrum Aktywizacji Zawodowej - „CAZ”  

2)   Stanowisko d/s organizacyjnych         - „OR”

3)   Dział Finansowo-Księgowy - „FK”

4)   Dział Informacji, Ewidencji i Świadczeń   - „IE”

5)   Radca Prawny     - „RP”

 

§ 12. 1. Dyrektor  sprawuje  bezpośredni  nadzór  nad  wszystkimi  komórkami organizacyjnymi.

2. Strukturę organizacyjną PUP  określa  schemat stanowiący załącznik do  Regulaminu.

 

§ 13. 1. Do kompetencji Dyrektora należy w szczególności:

1)   planowanie i wytyczanie kierunków działania PUP;

2)   reprezentowanie PUP na zewnątrz oraz promocja jego usług;

3)   planowanie dochodów i wydatków budżetowych  oraz dysponowanie środkami finansowymi;

4)   planowanie wydatków i dysponowanie środkami: Funduszu Pracy, EFS, PFRON  i innymi środkami pomocowymi w ramach upoważnień Starosty;

5)   koordynowanie oraz sprawowanie nadzoru i kontroli w zakresie realizacji zadań i przestrzegania prawa;

6)   nadzorowanie prawidłowej realizacji zamówień publicznych;

7)   prowadzenie polityki kadrowej, określanie organizacji wewnętrznej oraz trybu pracy PUP, zapewnienie warunków organizacyjnych dla sprawnego jego funkcjonowania, opracowywanie i przedkładanie do uchwalenia przez Radę Powiatu Brzezińskiego statutu i przez Zarząd  Powiatu regulaminu organizacyjnego PUP;

8) ustalanie regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania;

9)   wydawanie zarządzeń i innych przepisów wewnętrznych;

10)  współdziałanie z terenowymi organami administracji rządowej i organami samorządu terytorialnego, właściwym ministrem, PRRP, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, pracodawcami oraz innymi podmiotami zajmującymi się problematyką promocji zatrudnienia i aktywizacji lokalnego rynku pracy,

11)  rozpatrywanie spraw, wniosków, podań, skarg i zażaleń;

12)  wydawanie z upoważnienia Starosty decyzji administracyjnych   i zaświadczeń;

13)  zawieranie z upoważnienia Starosty umów cywilno-prawnych  i porozumień w zakresie zadań realizowanych przez PUP.

2.Dyrektor w ramach zawartych porozumień z wójtami gmin organizuje obsługę bezrobotnych w gminach.

 

§ 14. Do podstawowych zadań, obowiązków i uprawnień kierowników oraz stanowisk pracy należy:

1)   koordynowanie i nadzorowanie pracy komórki organizacyjnej;

2)   podejmowanie decyzji z upoważnienia Starosty oraz wydawanie poleceń w granicach wynikających z zakresu działania komórki organizacyjnej;

3)   zaznajomienie pracowników z zadaniami komórki organizacyjnej oraz
z zadaniami innych komórek organizacyjnych PUP oraz ustaleniami dyrektora i przekazywanie do wiadomości i wykonania otrzymanych poleceń, dyspozycji i aktów normatywnych;

4) udzielanie pomocy pracownikom w opracowywaniu procedur i wytycznych do realizacji zadań;

5)   wykonywanie kontroli pracy komórki organizacyjnej pod względem merytorycznym i formalnym;

6)  dokonywanie okresowych ocen przydatności zawodowej pracowników w szczególności nowo przyjętych oraz umożliwienie podnoszenia kwalifikacji zawodowych;

7)   opiniowanie doboru obsady osobowej podległej komórki organizacyjnej, wnioskowanie w sprawie wysokości wynagrodzenia, przeszeregowań, nagród i kar dla podległych pracowników;

8)  podpisywanie korespondencji wewnętrznej i parafowanie pism wychodzących przed przedłożeniem ich do podpisu dyrektorowi;

9)  przygotowywanie projektów zakresów czynności oraz zastępstw podległych pracowników;

10) powierzanie w uzasadnionych przypadkach podległym pracownikom wykonywania czynności i zadań dodatkowych nie objętych zakresem czynności;

11) opracowywanie analiz, ocen, informacji, sprawozdań dotyczących funkcjonowania podległej komórki organizacyjnej;

12)  nadzór nad przestrzeganiem przepisów BHP i P. Poż.;

13)  nadzór  nad  przestrzeganiem przepisów  o ochronie  danych osobowych, tajemnicy służbowej i tajemnicy państwowej;

14) współdziałanie z pozostałymi komórkami organizacyjnymi dla zapewnienia efektywności działania i realizacji standardów usług rynku pracy.

 

§ 15. 1. Postanowienia § 14 mają zastosowanie w odniesieniu do głównego księgowego, który kieruje Działem Finansowo - Księgowym.

2. Obowiązki i uprawnienia głównego księgowego określają odrębne przepisy-ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U.  z 2013 r., poz. 885 z późn. zm. ).

3. Postanowienia § 14 mają również zastosowanie do kierownika CAZ.

 

Rozdział VI

Zakres zadań komórek organizacyjnych PUP

 

§ 16. Do zakresu zadań CAZ należy:

1) prowadzenie pośrednictwa pracy zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy;

2) profilowanie osób bezrobotnych;

3) udzielanie informacji w zakresie usług i instrumentów rynku pracy;

4) analizowanie rynku pracy na potrzeby pośrednictwa pracy;

5) świadczenie poradnictwa zawodowego bezrobotnym i poszukującym pracy zgodnie z zadaniami określonymi w ustawie o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy;

6) współpraca z pracodawcami w zakresie określonym w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;

7) pomoc bezrobotnym i poszukującym pracy w poszukiwaniu pracy zgodnie
z zadaniami określonymi w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;

8) realizacja zadań w zakresie udzielania pomocy pracodawcom poprzez finansowanie kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy w ramach KFS;

9) inicjowanie i współpraca z ośrodkami pomocy społecznej w zakresie aktywizacji zawodowej i integracji społecznej osób bezrobotnych, które
są realizowane w ramach Programu Aktywizacja i Integracja zgodnie
z obowiązującymi przepisami;

10) inicjowanie i realizowanie programów specjalnych, pilotażowych w celu aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych;

11) opracowywanie badań, analiz i sprawozdań  oraz dokonywanie ocen dotyczących lokalnego rynku pracy;

12) realizowanie projektów w zakresie promocji zatrudnienia,
w tym przeciwdziałania bezrobociu, łagodzenia skutków bezrobocia
i aktywizacji zawodowej bezrobotnych, wynikających z programów operacyjnych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Pracy;

13) badanie, analiza i ocena wskaźnika efektywności zatrudnieniowej
i kosztowej związanego z realizacją instrumentów rynku pracy;

14) planowanie, organizacja i prowadzenie różnych form organizacji szkoleń dla bezrobotnych i poszukujących pracy zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia
i instrumentach rynku pracy w warunkach zgodnych z obowiązującymi przepisami;

15) tworzenie, realizacja i monitorowanie Indywidualnego Planu Działania;

16) promocja usług PUP;

17) inicjowanie, przygotowywanie, organizowanie i realizowanie projektów lokalnych i innych działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych;

18) prowadzenie dokumentacji w zakresie realizowanych zadań;

19) organizowanie i prowadzenie dokumentacji w zakresie realizacji instrumentów rynku pracy:

a) prac interwencyjnych,

b) robót publicznych,

c) prac społecznie użytecznych,

d) staży zawodowych,

e) przygotowania zawodowego dorosłych;

20) organizowanie i prowadzenie dodatkowych instrumentów rynku pracy adresowanych dla osób bezrobotnych do 30 roku życia:

a) bonu szkoleniowego,

b) bonu stażowego,

c) bonu zatrudnieniowego,

d) bonu na zasiedlenie;

21) przyznawanie bezrobotnym jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej, refundowanie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa dotyczących podjęcia działalności gospodarczej;

22) refundowanie pracodawcom kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego;

23) przyznawanie pracodawcom środków na utworzenie stanowiska pracy
w formie telepracy tzw. „grantu”;

24) przyznanie przedsiębiorcy świadczenia aktywizacyjnego za zatrudnienie skierowanego bezrobotnego;

25) współpraca z Bankiem Gospodarstwa Krajowego i pośrednikami finansowymi w zakresie udzielania pożyczek na utworzenie stanowiska pracy oraz na podjęcie działalności gospodarczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;

26) inicjowanie i realizowanie programów specjalnych, pilotażowych w celu aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych;

27) inicjowanie i realizowanie zadań związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy;

28) prowadzenie dokumentacji w zakresie finansowania kosztów przejazdu
do pracy zgłaszającego ofertę pracy lub miejsca pracy, odbywania stażu, przygotowania zawodowego dorosłych lub odbywania zajęć w zakresie poradnictwa zawodowego w związku ze skierowaniem PUP;

29) finansowanie kosztów zakwaterowania w miejscu pracy, która podjęła zatrudnienie lub inną pracę zarobkową, staż, przygotowanie zawodowe dorosłych poza miejscem stałego zamieszkania w przypadku skierowania przez PUP.

 

§ 17. Do   zakresu   zadań Działu Informacji,  Ewidencji  i  Świadczeń  w szczególności należy:

1) udzielanie klientom wyjaśnień i informacji dotyczących zakresu zadań PUP, podstawowych praw i obowiązków bezrobotnych i poszukujących pracy;

2) udostępnianie klientom PUP informacji w formie broszur, ulotek, biuletynów itp.;

3) rejestrowanie osób bezrobotnych i poszukujących pracy;

4) realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt. 2 lit. a-c, zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w tym realizowanie decyzji, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt. 8 lit. c ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;

5) przyznawanie prawa do zasiłku dla bezrobotnych oraz dodatków aktywizacyjnych;

6) wydawanie decyzji administracyjnych;

7) zgłaszanie do ubezpieczenia oraz opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne za osoby bezrobotne i członków ich rodzin;

8) naliczanie zasiłków dla bezrobotnych oraz innych świadczeń przysługujących osobom zarejestrowanym;

9) przyznawanie świadczeń przysługującym rolnikom zwalnianym zgodnie z obowiązującymi przepisami;

10) wydawanie zaświadczeń;

11) sporządzanie informacji PIT-11;

12) korespondencja z ZUS w zakresie nienależnie pobranych świadczeń oraz
z komornikiem o rozpoczęciu i zakończeniu egzekucji świadczeń  alimentacyjnych;

13) refundowanie wynagrodzeń w ramach podpisanych umów o roboty publiczne i prace interwencyjne oraz porozumień dotyczących prac społecznie użytecznych;

14) realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o ochronie danych osobowych;

15) administrowanie siecią komputerową i zasobami danych;

16) administrowanie witrynami internetowymi;

17) prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych;

18) analizowanie danych statystycznych;

19) przygotowywanie danych dla potrzeb rynku pracy;

20) archiwizacja dokumentów związanych z funkcjonowaniem PUP;

21) rozpatrywanie odwołań od decyzji;

22) prowadzenie korespondencji z innymi organami dotyczącej bezrobotnych   i poszukujących pracy;

23) nadzór nad funkcjonowaniem i rozwojem sieci informatycznej
i zapewnienie prawidłowego wykorzystania sprzętu komputerowego;

24) tworzenie bazy danych z całokształtu działalności PUP i jej administrowanie.

 

§ 18. Do zakresu działań Działu Finansowo- Księgowego należy:

1) planowanie i realizacja wydatków budżetowych, Funduszu Pracy, PFRON oraz środków pochodzących z Unii Europejskiej;

2) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych
i finansowych z planem finansowym;

3) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;

4) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;

5) ewidencja operacji finansowych Funduszu Pracy, EFS, Budżetu, ZFŚS, PFRON i innych funduszy celowych w ujęciu syntetycznym i analitycznym;

6) ewidencja operacji finansowych w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej;

7) ewidencja operacji finansowych w układzie wydatków strukturalnych;

8) ewidencja windykacji nienależnych zasiłków, świadczeń oraz innych należności PUP;

9) prowadzenie wypłat wynagrodzeń i innych świadczeń na rzecz pracowników PUP;

10) sporządzanie przelewów elektronicznych dla osób pobierających świadczenia;

11) prowadzenie ewidencji księgowej gospodarowania majątkiem PUP;

12) sporządzanie części finansowej wniosków o płatność do projektów EFS;

13) sporządzanie sprawozdań budżetowych z wykonania procesów związanych
z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowaniem;

14) bieżące archiwizowanie dokumentów według kategorii wydatków i okresów księgowania;

15) współpraca z Urzędem Skarbowym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, PFRON i innymi jednostkami w zakresie rozliczeń finansowych PUP;

16) przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych.

§ 19. Do zakresu zadań  Stanowiska ds. Organizacyjnych w szczególności  należy:

1) prowadzenie spraw związanych z organizacją i funkcjonowaniem PUP;

2) opracowywanie projektów regulaminów, zarządzeń, uchwał i instrukcji;

3) projektowanie i nadzór nad funkcjonowaniem systemu obiegu

informacji w urzędzie;

4) obsługa kancelaryjna urzędu;

5) prowadzenie spraw osobowych, socjalnych i szkoleń pracowników PUP,
obsługa kancelaryjna urzędu;

6) prowadzenie rejestru upoważnień do załatwiania spraw w imieniu Dyrektora PUP;

7) obsługa narad i spotkań organizowanych przez Dyrektora;

8) obsługa administracyjna PRRP;

9) administrowanie majątkiem urzędu i prowadzenie ewidencji środków trwałych;

10) opracowywanie planów pracy PUP i realizacja kontroli wewnętrznych oraz prowadzenie rejestru kontroli zewnętrznej;

11) realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych;

12) realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych m.in. przygotowanie dokumentacji do przetargów;

13) realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o ochronie danych  osobowych;

14) rozpatrywanie skarg i wniosków;

15)  opracowywanie sprawozdań z pracy urzędu;

16) zapewnienie właściwych warunków pracy, estetyki, czystości, zaopatrzenia i doposażenia PUP oraz sprawowanie obsługi obiektu.

 

§ 20. Do zadań Radcy Prawnego należy obsługa prawna PUP a w szczególności: 

1) prowadzenie spraw w imieniu Dyrektora przed organami wymiaru

  Sprawiedliwości;

2) pomoc przy rozpatrywaniu podań i odwołań bezrobotnych od wydanych przez PUP decyzji;

3) udzielanie porad prawnych, wydawanie opinii, interpretacji i wyjaśnień   w sprawach dotyczących stosowania obowiązujących przepisów prawa;

4) opiniowanie projektów zarządzeń, instrukcji i regulaminów;

5) opiniowanie projektów umów i porozumień;

6) pomoc przy rozpatrywaniu skarg i wniosków.

 

Rozdział VII

Zasady podpisywania pism, dokumentów finansowych, decyzji i aktów normatywnych

 

§ 21. 1. Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych podpisują:

1) Dyrektor jako dysponent, a w przypadku jego nieobecności –  

  upoważniony pracownik,

2) główny księgowy PUP, a w przypadku jego nieobecności upoważniony przez Dyrektora pracownik  prowadzący sprawy Funduszu Pracy i rozliczania środków pomocowych.

2. Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania  i  obiegu  dokumentów księgowych ustalone są odrębną instrukcją.

 

§ 22. 1. Akty  normatywne, decyzje  administracyjne  oraz  wszelkiego  rodzaju korespondencję podpisuje Dyrektor lub osoba  pisemnie upoważniona,  zgodnie  z zakresem upoważnienia.

2. Obieg dokumentów w urzędzie odbywa się zgodnie z instrukcją kancelaryjną  dla organów powiatu.

 

Rozdział VIII

Organizacja pracy PUP

 

§ 23. 1. Czas pracy pracowników PUP wynosi 40 godzin tygodniowo i 8 godzin dziennie.

2. Ustala  się  następujący tygodniowy  rozkład  czasu  pracy,  od poniedziałku   do piątku w godz. 800 - 1600.

3. Klienci przyjmowani są w godzinach pracy PUP.

4. Dyrektor lub wyznaczony pracownik przyjmują klientów w ramach skarg
i wniosków w każdy wtorek w godzinach od 1400 - 1600.

5. Szczegółową organizację pracy ustala Regulamin Pracy PUP.

6. Przyjmowanie, rejestrowanie i koordynację rozpatrywania skarg prowadzi Stanowisko ds. organizacyjnych.

 

Rozdział IX

Postanowienia końcowe

 

§ 24. Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi PUP rozstrzyga Dyrektor.

§ 25. 1. Regulamin Organizacyjny wchodzi w życie z dniem podpisania.

2. Zmiana regulaminu odbywa się w trybie właściwym dla jego uchwalenia.